Gazdaság,  Hírek

Környezetvédők bírálják a Tata átalakulásának kezelését

A brit klímaváltozással foglalkozó tanácsadói testület éles kritikát fogalmazott meg a legnagyobb brit acélgyár, a Port Talbot zöldebb acélgyártásra való átállásának kezelésével kapcsolatban, amely jelentős munkahelyi elvesztéseket eredményezett. A szakértők szerint a kormány minisztereinek jobban kellett volna előre tervezniük és biztosítaniuk a helyben elérhető zöld munkahelyeket. Az Független Klímaváltozási Bizottság (CCC) legújabb tanácsában részletesen kifejtette, hogyan érheti el Wales a nettó nulla kibocsátást, hangsúlyozva az elektromos járművek, hőszivattyúk és fák ültetésének népszerűsítését.

A walesi és brit kormányok azt állítják, hogy együtt dolgoznak egy „erős vízió” kidolgozásán a régió jövőjére vonatkozóan és a „tisztavízű energia szuperhatalmi küldetésünk” megvalósításán. A Tata Port Talbot-i acélművében 2024-ben a légfúvók bezárása után több mint 2000 munkahely szűnt meg. Ez a lépés a hagyományos acélgyártás végét jelentette a helyszínen, mivel a vállalat napi több mint 1 millió font veszteséget szenvedett el. Az Egyesült Királyság kormánya 500 millió font támogatást nyújtott a cégnek, amely most 1,25 milliárd fontot fektet be egy új elektromos ívkemence építésébe 2027-ig. Ez a technológia újrahasznosítja a fémhulladékot új acéltermékek előállításához, de sokkal kevesebb munkavállalót igényel a telephelyen.

A változások drámai hatással lesznek Wales közvetlen üvegházhatású gáz kibocsátására. A légfúvók folyamatosan szénnel működtek, és bezárásuk több mint 50%-kal csökkentette Wales ipari kibocsátását 2022 óta, a CCC szerint. A környezetvédők azonban figyelmeztettek, hogy a port talboti helyzet alááshatja a közvélemény támogatását a klímaváltozással kapcsolatos intézkedések iránt, ha az munkahelyek elvesztésével és a nehézipar megszűnésével jár.

A CCC jelentésében hangsúlyozta, hogy „fontos tanulságok vannak”, és hogy a Westminster és Cardiff Bay kormányainak jobban fel kellett volna készülniük. „Az Egyesült Királyság acéliparának előtt álló kihívások évek óta világosak, és figyelembe véve a helyszín gazdasági jelentőségét, egy proaktív és határozott átmeneti tervet kellett volna kidolgozni” – érveltek. A brit kormány lépéseket kellett volna tennie az ipari villamosenergia-árak versenyképességének növelésére, és „korai és együttműködő” tárgyalásokat kellett volna kezdeményeznie a gyár tulajdonosai, munkavállalói és a közösség között.

A walesi kormány biztosíthatta volna, hogy a megfelelő képzési és átképzési programok már a bezárás előtt rendelkezésre álljanak, és kidolgozhatott volna egy helyi ipari stratégiát, amely támogatta volna a fűtési szolgáltatások és a lebegő tengeri szélenergia alternatív munkalehetőségeit. A bizottság szerint Port Talbot tapasztalatait most fel kell használni „a jövőbeli erőfeszítések irányítására más, stratégiailag és helyileg jelentős, kibocsátás-intenzív iparágak dekarbonizálásában”, példaként megemlítve Pembroke olajfinomítóit.

A volt acélmunkás, Shaun Spencer, aki most elektromérnökök képzésével foglalkozik, teljes mértékben egyetértett a bizottság megjegyzéseivel. Figyelmeztetett, hogy az „érzés a neheztelésről és a keserűségről” nagyon erős a volt kollégái körében. Hozzátette, hogy az iparági átmenet megközelítése káros hatással volt „mindenkinek a nettó nullához fűződő nézeteire” és a brit és walesi kormányok intézkedéseinek támogatására, „különösen ebben a régióban”.

Emma Pinchbeck, a CCC vezérigazgatója a BBC híreknek elmondta, hogy ami Port Talbotban történt, az „előre látható és megelőzhető” volt, és nem volt „a legjobb esettanulmány” arra, hogy milyen legyen egy zöld átmenet. Wales, akárcsak az Egyesült Királyság, jogilag kötelező érvényű nettó nulla célkitűzést állított fel, ami azt jelenti, hogy 2050-re már nem szabad hozzájárulnia a légkörben lévő üvegházhatású gázok összmennyiségéhez. A CCC független tanácsokat ad arról, hogy mennyi kibocsátás engedhető meg öt éves periódusokban, amelyeket „szén-dioxid költségveteteknek” neveznek.

A jelentés ajánlásai között szerepel a házak jobb szigetelésének és alacsony szén-dioxid-kibocsátású fűtési rendszerek telepítésének támogatása, elektromos járművek használata vagy a tömegközlekedés választása. A bizottság szerint 2033-ra – mindössze nyolc év múlva – a walesi utakon közlekedő autók és furgonok egyharmadának elektromosnak kell lennie, és a meglévő otthonok közel negyedének hőszivattyúra vagy hasonló technológiára van szüksége. A bizottság hangsúlyozta, hogy a walesi kormánynak támogatnia kell a gazdákat és a vidéki közösségeket, hogy „diverzifikálják jövedelmüket” az állattenyésztésből az erdőtelepítés és a tőzegföldek helyreállítása felé.

A mezőgazdaság 2022-ben a harmadik legnagyobb kibocsátó szektor volt Walesben, a kibocsátások 16%-át képviselve. A jelentés előrejelzése szerint a tehenek és juhok számának 19%-kal kell csökkennie 2033-ra a mezőgazdasági politika változásai miatt, de a hús- és tejfogyasztás csökkenése miatt is az Egyesült Királyság egész területén. A bizottság előrejelzése szerint az erdőborítottság aránya Walesben 15%-ról 17%-ra emelkedik 2033-ra, és 26%-ra 2050-re.

A Walesi Mezőgazdasági Szakszervezet, az NFU Cymru szerint a walesi kormánynak „át kell gondolnia és mérlegelnie kell”, hogy ez a tanács hogyan illeszkedik a walesi körülményekhez. „Sok ezer ember függ a mezőgazdaságtól és az állattenyésztéstől” – mondta a szakszervezet elnöke, Aled Jones. A walesi kormány köszönetet mondott a CCC-nek a jelentésért, amelyet most „áttekintenek és felhasználnak a 4. szén-dioxid költségvetés jogszabályba való beillesztéséhez az év végéig”. Egy szóvivő elmondta, hogy együtt dolgoztak a brit kormánnyal, a helyi hatóságokkal és a kulcsszereplőkkel a Tata Steel UK átmeneti bizottság keretében, hogy támogassák az érintett egyéneket és vállalkozásokat, valamint kidolgozzanak egy „erős víziót a régió jövő

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c79ezrvd9neo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük