
Mennyire előnyös az Egyesült Királyság kereskedelmi megállapodása Amerikának?
Donald Trump elnök a múlt hónapban bejelentette, hogy széleskörű importadókat vezet be világszerte, és ezt a lépést az amerikai kereskedelmi kapcsolatok helyreállításának szándékával indokolta. Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság közötti új kereskedelmi megállapodás keretein belül bepillantást nyerhetünk az aláírásra kerülő szerződések típusába, amelyeket Trump világszerte keres. Az új kereskedelmi megállapodás részletei eddig meglehetősen korlátozottak, és a két ország illetékesei is jelezték, hogy a tárgyalások még mindig folyamatban vannak.
A várakozásokkal ellentétben sokan úgy vélik, hogy a Fehér Ház nem fogja jelentősen csökkenteni a vámokat, vagy komoly engedményeket elérni más országokban. Az új megállapodás keretein belül Trump által bejelentett 10%-os importadó a legtöbb brit termékre továbbra is érvényben marad. A tervezett intézkedések többsége inkább a meglévő importadókról való visszalépést célozza meg, különösen stratégiai szektorokban, mint például az autó- és acélipar. Cserébe a Fehér Ház olyan változásokat említett, amelyek lehetőséget nyújtanak amerikai marha-, etanol- és egyéb mezőgazdasági termékek értékesítésének bővítésére az Egyesült Királyságban.
Stan Veuger, az American Enterprise Institute gazdasági politikai tanulmányokkal foglalkozó vezető munkatársa megjegyezte, hogy az egyeztetések során elért konkrét eredmények meglehetősen szűkek voltak. „Valójában azt mondhatnánk, hogy a státusz quo-t vették, és apró változtatásokkal hirdették meg, mint egy megállapodást” – mondta. A Trump-adminisztráció, amely a vámbejelentések következtében tapasztalt piaci pánikot, igyekezett a bejelentést jelentős eseményként eladni, és „áttörésként” jellemezni. Az Egyesült Királyságban Sir Keir Starmer, aki szintén szeretné megmutatni a tárgyalási képességeit, „történelminek” nevezte a megállapodást, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy még mindig sok munka vár rájuk.
Bár az Egyesült Királyság acélgyártói és autóipari cégei megkönnyebbülten fogadták a vámcsökkentést, amely segíthet a munkahelyek megőrzésében, senki sem feledkezett meg arról, hogy a brit termékek továbbra is magasabb vámokkal néznek szembe, mint néhány héttel ezelőtt. Az Egyesült Államokban a legtöbb elemző egyetértett abban, hogy a megállapodásnak lényeges előnyei nem lesznek, annak ellenére, hogy a két fél már majdnem egy évtizede folytat tárgyalásokat. Veuger arra is rámutatott, hogy Trump első mandátuma alatt hasonlóan hajlamos volt győzelmet hirdetni a Kínával, Mexikóval és Kanadával kötött megállapodásokkal, amelyek szakértők szerint szintén szűk hatással bírtak.
A csütörtöki bejelentésekre különösen éles kritikát fogalmaztak meg az amerikai autógyártók, akik arra hívták fel a figyelmet, hogy a tervek szerint az Egyesült Királyságban gyártott autók importálása olcsóbb lesz, mint sok olyan modellé, amelyet amerikai cégek gyártanak Mexikóban és Kanadában. Más elemzők ironikusnak találták, hogy Trump figyelmen kívül hagyja azokat az aggodalmakat, miszerint a vámok az árakat emelik, miközben egyetért a brit luxusautók, például a Rolls-Royce és a Bentley importvámjainak csökkentésével. A National Cattlemen’s Beef Association üdvözölte a megállapodást, de más, a gazdák érdekeit képviselő csoportok, amelyek Trump politikai bázisának kulcsfontosságú részét képezik, viszonylag visszafogottak voltak.
A republikánusok, akik hagyományosan a szabadkereskedelem pártján állnak, gyorsan ünnepelték az eredményt. Adrian Smith, Nebraska republikánus képviselője, aki a kereskedelmi albizottság elnöke, a BBC-nek elmondta, hogy „örömmel” fogadta az első kereskedelmi megállapodást. „Ez egy jelentős lépés az amerikai termékek külföldi piacokra való bejutásának akadályainak eltávolításához” – mondta, és dicsérte a kormányzat gyors tárgyalásait, ugyanakkor megjegyezte, hogy örömmel látta, hogy a megállapodás részletei még mindig tárgyalás alatt állnak „a további aggodalmak kezelése érdekében”.
Egy a sajtókonferencia utáni nyilatkozatban Paul Ashworth, a Capital Economics észak-amerikai főközgazdásza arra figyelmeztetett, hogy a bejelentés „növekvő kétségbeesést” jelez a Fehér Házban, hogy a vámok csökkentésére törekszenek, mielőtt azok jelentős gazdasági károkat okoznának. Azonban a gazdasági kockázatok nem az Egyesült Királyságból, hanem az Egyesült Államok Kínával való kapcsolatából erednek, amely tavaly több mint 400 milliárd dollár értékű árut küldött az Egyesült Államokba, ami több mint hatszorosa az Egyesült Királyságból származó áruk mennyiségének. Trump a kínai termékek importadóit legalább 145%-ra emelte, amire Peking is válaszolt saját vámtarifáival az amerikai árukra. A két ország közötti kereskedelmi forgalom jelentősen csökkent az utóbbi hónapokban, ami aggodalmakat keltett, hogy a vámok nemcsak az árak emelkedéséhez vezetnek, hanem hiányokhoz is.
A két fél a hétvégén esedékes első tárgyalásaikra készül, de hogy mi fog történni, az egyelőre kérdéses. Eközben a Trump által bejelentett legmagasabb vámok 90 napos felfüggesztése is közeledik a végéhez, amelyet az Európai Unióval, Vietnammal és Kambodzsával való kapcsolatokban hozott. Trump a közelmúltban türelmetlennek tűnt, amikor újságírók a kereskedelmi tárgyalásairól kérdezték. „Mindenki azt kérdezi, hogy mikor, mikor, mikor fogsz aláírni megállapodásokat?” – mondta. „Azt kívánom, hogy … hagynák abba a kérdezést.” Azonban valószínű, hogy az Egyesült Királysággal kötött megállapodás nem lesz elegendő ahhoz, hogy a kritikusokat elhallgattassa.

