
Mennyire előnyös az Egyesült Királyság kereskedelmi megállapodása az Egyesült Államok számára?
Donald Trump elnök múlt hónapban bejelentette, hogy átfogó vámokat vezet be a világ különböző országaiból érkező importtermékekre, mondván, hogy ezek a lépések célja az Egyesült Államok kereskedelmi kapcsolatainak helyreállítása. A legújabb megállapodás a britekkel egyfajta ízelítőt nyújtott arról, hogy milyen típusú egyezségeket kíván Trump világszerte kötni. A két ország eddig korlátozott részleteket osztott meg az új kereskedelmi megállapodásról, amelyen mindkét fél dolgozik a következő hetekben. Azok, akik arra számítanak, hogy a Fehér Ház jelentősen csökkenti a vámokat, vagy jelentős engedményeket nyer el külföldön, valószínűleg csalódni fognak. A múlt csütörtökön bemutatott tervezet szerint a Trump által múlt hónapban bejelentett 10%-os importadó a brit termékek többségére továbbra is érvényben marad. A tervek többsége lényegében annyit jelentett, hogy a Fehér Ház hajlandó volt visszalépni néhány stratégiai szektorban, például az autók és az acél esetében bevezetett vámokból. Cserébe a Fehér Ház azt állította, hogy nyert olyan változásokat, amelyek – bár nem részletezettek – lehetőségeket bővítenek az amerikai marhahús, etanol és egyéb mezőgazdasági termékek brit értékesítésére.
Stan Veuger, az American Enterprise Institute gazdasági politikai tanulmányokkal foglalkozó vezető munkatársa megjegyezte, hogy az egyeztetések valódi tartalommal bíró elemei meglehetősen szűk keresztmetszetűek. „Bizonyos értelemben azt mondhatjuk, hogy lényegében a status quo-t vették, és apró változtatásokat eszközöltek, majd ezt megállapodásnak nevezték” – tette hozzá. A Trump-adminisztráció, amely a vámbejelentések miatt pánikba esett piacokat tapasztalt, igyekezett jelentősnek eladni a bejelentést, „áttörésként” jellemezve azt. Az Egyesült Királyságban Sir Keir Starmer, aki szintén érdekelt abban, hogy megbízható tárgyalónak tűnjön, „történelminek” nevezte az egyezséget, ugyanakkor megjegyezte, hogy még sok munka vár rájuk. Az Egyesült Királyság acélgyártói és autóipari cégei megkönnyebbülten fogadták a vámcsökkentést, mondván, hogy ez segít megmenteni a munkahelyeket, de senki számára sem volt kétséges, hogy a brit áruk továbbra is magasabb vámokkal néznek szembe, mint néhány héttel ezelőtt.
Az Egyesült Államokban a legtöbb elemző egyetértett abban, hogy a lényeges előnyök korlátozottak lesznek, annak ellenére, hogy a két fél közel egy évtizede tárgyal a kereskedelemről. Veuger megjegyezte, hogy Trump az első ciklusában hasonlóan hajlandó volt győzelmet hirdetni a Kínával, Mexikóval és Kanadával kötött megállapodásokkal kapcsolatban, amelyeket a szakértők szintén szűk hatásúnak tartottak. „Úgy gondolom, hogy Trump számára a cél valóban az, hogy legyen egy megállapodás, és nem igazán számít, milyen a tartalom” – mondta. „Ez azt mondja nekem, hogy nem olyan nehéz megállapodásra jutni, de azt is, hogy nem sok mozgástér maradt a változtatásokra.”
A csütörtöki bejelentés éles kritikát váltott ki az amerikai autógyártók részéről, akik rámutattak, hogy a tervek értelmében az Egyesült Királyságban gyártott autók importálása olcsóbbá válik, mint sok olyan modellé, amelyet a cégeik Mexikóban és Kanadában gyártanak. Más elemzők arra hívták fel a figyelmet, hogy ironikus, hogy az elnök figyelmen kívül hagyja azokat az aggodalmakat, miszerint a vámok növelik a babaárak árát, miközben beleegyezett abba, hogy csökkenti az importvámokat az olyan ultra-gazdagok számára, mint a Rolls-Royce és a Bentley, amelyek brit cégek. A National Cattlemen’s Beef Association üdvözölte az egyezséget, de más gazdálkodói csoportok, amelyek Trump politikai táborának kulcsfontosságú részét képezik, viszonylag halkan reagáltak. Az American Farm Bureau Federation „fontos első lépésnek” nevezte, ugyanakkor megjegyezte, hogy „további munkára van szükség”.
A republikánusok, akik hagyományosan a szabadkereskedelem pártján állnak, gyorsan ünnepelték az eredményt. Adrian Smith, a Nebraska állambeli republikánus képviselő, aki a kereskedelmi albizottság elnöke, a BBC-nek elmondta, hogy „örömmel” fogadta az első kereskedelmi megállapodást. „Ez egy jelentős lépés az amerikai termékek külföldi piacokra való bejutásának akadályainak lebontása felé” – mondta, dicsérve az adminisztrációt a gyors tárgyalásokért, bár megjegyezte, hogy örömmel látta, hogy a megállapodás részletei még mindig tárgyalás alatt állnak „további aggályok kezelésére”.
Paul Ashworth, a Capital Economics észak-amerikai vezető közgazdásza azután, hogy a sajtótájékoztatón bejelentették a megállapodást, arra figyelmeztetett, hogy a bejelentés az Egyesült Államokban a vámok enyhítésére irányuló „növekvő kétségbeesést” jelzi, mielőtt azok jelentős gazdasági károkat okoznának. Azonban ezek a gazdasági kockázatok nem az Egyesült Királyságból, hanem Kína kapcsolatából származnak, amely tavaly több mint 400 milliárd dollár értékű terméket küldött az Egyesült Államokba, ami több mint hatszorosa az Egyesült Királyságéból érkező áruk mennyiségének. Trump a kínai termékek importvámját legalább 145%-ra emelte, amire Peking a saját vámjaival reagált az amerikai termékekre. A két ország közötti kereskedelmi forgalom drámaian csökkent az utóbbi hónapban, ami aggodalmakat keltett, hogy a vámok nemcsak árnövekedést eredményeznek, hanem hiányokat is. A két fél ezen a hétvégén tartja az első tárgyalásokat, de hogy mi fog kisülni belőlük, az továbbra is kérdéses. Eközben közeleg az a 90 napos szünet, amelyet Trump a legmagasabb vámok közül néhányra helyezett, amelyeket múlt hónapban hirdetett meg, olyan partnerekkel szemben, mint az Európai Unió, Vietnam és Kambodzsa. A héten Trump ingerültnek tűnt, amikor újságírók a kereskedelmi tárgyalásairól kérdezték. „Mindenki azt kérdezi, hogy mikor, mikor, mikor fogsz megállapodásokat aláírni?” – mondta. „Bár bárcsak … abbahagynák a kérdezést.” De valószínűtlen, hogy ez a brit megállapodás lesz az, ami elhallgattatja a kritikákat.

